تبلیغات
گیتارستان - آموزش گیتار جلسه دوم
 
گیتارستان
با عشق گیتاررا بنوازید
صفحه نخست               تماس با مدیر          پست الکترونیک             RSS               ATOM
درباره وبلاگ


سلام ما گروهی از دانش اموزان گیتاریستیم

مدیر وبلاگ : محمد افشاری
نظرسنجی
شما چه گیتاری وچه رشته را دوست دارید؟







چهارشنبه 3 اسفند 1390 :: نویسنده : محمد افشاری

با شماره دوم از مجله آموزش موسیقی در خدمتتون هستم

 

امیدوارم تا پایان این جلسه من رو همراهی کنید

 

ابتدا از همه دوستان عزیزی که به من لطف داشتند تشکر میکنم باور کنید حجم ایمیلها به قدری بالا بود که نتونستم به صورت تکی جواب بدم

امیدوارم که از دستم دلخور نشید که نتونستم جواب ایمیلها رو بدم

 

اما یک بخشی رو در مجله اضافه کردم که امیدوارم بتونم پاسخگوی محبتهای شما دوستان عزیز باشم

در مجله موسیقی یک بخشی خواهیم داشت به نام پرسش و پاسخ

 

که  اگر دوستان سوالی داشتن میتونن ایمیل بزنن جواب سوالات انتقادات و پیشنهادات رو در شماره بعدی مجله به طور کامل بیان میکنم

ممکنه سوالی که شما میپرسید سوال دوستان دیگه هم باشه که با اینکار همه میتونن از کلاس نهایت استفاده رو ببرن

 

خوب بیشتر از این وقت شما رو نمیگیرم و جلسه دوم رو با نام خدا آغاز میکنیم

 

 

اصول مقدماتی موسیقی

 

ملودی تعدادی نت موسیقی می باشد که در چهار چوب قواعد هنر موسیقی پشت سر هم قرار میگیرند

 

نتها علامتهای مشخص و قرار دادی هستند که برای نشان دادن صداهای متنوع به کار گرفته میشوند

 

همونطور که در جلسه قبل هم ذکر شد کشش و طول نتها از نظر زمانی همانند شکل زیر میباشد

 

 

 

پنج خط حامل: پنج خط مساوی و موازی را می گویند که نتها روی آنها یا بین آنها نوشته میشوند و از پایین به بالا شمرده میشوند

 

 

فاصله های بین پنج خط حامل را که چهار فاصله می باشد، فاصله های بین خطوط حامل می نامند

نتها میتوانند روی خطوط و نیز بین خطوط حامل قرار گیرند. نت بالای پنج خط حامل را سل و نت پایین پینج خط را ر مینامند

 

به تصاویر زیر خوب دقت کنین و سعی کنین جای نتها روی حامل رو دقیقا به خاطر بسپارید

 

در جلسه قبل هم این جزو یکی از تمرینات بود که امیدوارم با دقت انجامش بدین

 

 

 

 

در موسیقی همونطوری که گفته شد هفت نت وجود دارد

 

حالا چرا 7 نت؟"

پاسخ به این سوال نیاز به یه کم اطلاعات در زمینه فیزیک داره

کلا ارتعاش و فرنکانس باعث ایجاد  موج در محیط میشود

مثل امواج رادیویی یا امواج ماکرو ویو که امروزه بسیاری از تکنولوژی ها توسط این امواج کار میکنند

 

خوب هر موجی یک طول موج داره و با توجه به نوع سیکل و همینطور دامنه تغییر میکنه و همین امر باعث میشه که امواج با هم تداخل نداشته باشند و دستگاههای الکترونیکی بتونن به راحتی فرکانس مورد استفاده خودشون رو محاسبه کنند

من نمیخوام وارد بحثهای پیچیده فیزیک و فرمول نویسی بشم چون واقعا از حوصله این کلاس خارجه

اما تا اینجا بدونیم که گوش انسان از بین این همه امواج گوناگون قادر به تشخیص 7 نوع فرکانس از هم هستش

یعنی ما وقتی که حتی صحبت هم میکنیم حنجره یک نوع فرکانسی تولید میکنه که این اصوات در حقیقت باز هم بین 7 فرکانس قرار دارند

 

یک قرار دادی برای این 7 فرکانس در موسیقی بنا گذاشتند که من تاریخچه پیدایش نت رو هم در جلسه قبلی گفتم

 

 

:پس ما در موسیقی 7 نوع نت داریم که عبارتند از

 

دو - ر - می - فا - سل - لا - سی -

پس از پایان هفت نت دوباره نت اول تکرار میشه ولی با صدای ریز تر و این روند تا بینهایت ادامه پیدا میکنه و از طریق همین صدا ها، آهنگسازان میتونن آهنگ ها و صداهای مختلفی رو ایجاد کنند

 

گام چیست؟

در موسیقی یک بخش بسیار مهمی وجود داره به نام گام

گام در واقع نوعی از قدم برداشتن هست که از یک فرکانس خاص ما رو به فرکانس دیگری هدایت میکنه

اگر بخوام به صورت واضح تر توضیح بدم به این ترتیب میتونم گام رو براتون شرح بدم

از یک نت تا نت بعدی (فاصله هشت نت) را یک اکتاو میگویند و ترتیب نت ها پشت سر هم گام را به وجود می آورد از هر نتی میتونیم شروع کنیم و یک گام بسازیم به عنوان مثال

 

گام دو

:که از نت دو شروع میشه و به نت دو ختم میشه

دو - ر - می - فا - سل - لا - سی - دو

 Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si - Do

که در گام دو ما هشت نت داریم

 

 

:یا مثلا گام ر که همانند زیر نوشته و خوانده میشود

 ر- می - فا - سل - لا - سی - دو - ر

Re - Mi - Fa - Sol - La - Si - Do - Re

 

 

:یا گام فا همانند شکل زیر نوشته و خوانده میشود

فا - سل - لا - سی - دو - ر - می - فا

Fa - Sol - La - Si - Do- Re - Mi - Fa

 

نکته: من در اینجا در مورد مینورها و ماژورها توضیحی ندادم چون هنوز بهش نرسیدیم

بخاطر همین لازم میدونم به عزیزانی که موسیقی کار کردن توضیح بدم که در واقع گامها از ماژور شروع میشن اما چون بحث ما در مورد مینور و ماژور نیست ارائه توضیحات بیشتر رو در جلسات آینده خدمتتون عرض میکنم

 

کلیدها در موسیقی

در جلسه قبلی در مورد انواع کلید توضیح دادم اما در مورد کاراییشون در این جلسه صحبت میکنیم

همونطوری که گفته شد برای اینکه ما نتها رو روی حامل تشخیص بدیم و بدونیم مثلا نتی که روی دومین خط حامل قرار میگیره اسمش چیه و چه صدایی ایجاد میکنه نیاز داریم که با یک نشانه ای این امر رو مشخص کنیم

 

به همین دلیل علامتی به نام کلید در موسیقی پایه گذاری شد

معمولا کلیدی که در همه سازها مورد استفاده قرار میگیره و در واقع حد وسط رو برای ما نشانه گذاری میکنه کلید سل هست

معنی کلید سل هم کاملا مشخصه

اگر ابتدای حامل کلید سل رو ببینیم به نتی که روی دومین خط حامل قرار میگیره نت سل میگوییم

به شکل زیر دقت کنین

 

 

نماد کلید سل رو در ایتدای حامل مشاهده میکنید

 

کلید فا

کلید فا معمولا در سازهایی کاربرد پیدا میکنه که از اکتاو صدایی بسیار بالایی برخوردار هستند مثل پیانو

کلید فا روی خط چهارم حامل قرار میگیرد و نام نت روی خط چهارم فا میشود

و بدین ترتیب نتها از خط چهارم که در واقع خط مبنا در کلید فا هست شروع میشوند و خوانده میشود

 

 

البته در نت نویسی برای ساز گیتار ما فقط از کلید سل استفاده میکنیم و این قسمت جهت آشنایی با تئوری موسیقی ذکر شد

 

زمان کشش نتها

در جلسه قبل در مورد زمان و کشش نتها توضیح دادم اما در این جلسه تصویری کاملتر از کشش نتها و انواع اونها قرار میدم

 

 

سکوتها

برابر کشش نتها شکلهایی وجود دارد که با مشاهده آنها به اندازه وزن قراردادی آن شکل باید سکوت کرد شکل زیر ارزش

 سکوتها را با نتها و برابری آنها را از نظر زمانی مشخص میکند

 

 

میزان

فاصله بین دو خط که حامل را قطع میکند، میزان و خط ها را خط میزان می نامند

تعداد ضربهایی که در یک میزان نوشته می شود، در یک آهنگ با هم برابرند. همیشه بعد از کلید موسیقی کسرهایی به صورت 4/2 - 4/3 - 4/4 - 8/6 و ... نوشته میشوند

که نشانگر تعداد ضرب هر میزان در آهنگ می باشد

 

به عنوان مثال به شکل زیر توجه کنین

 

 

 

خوب در اینجا بخش سلفژ این جلسه به پایان میرسه در ادامه در مورد ساز گیتار و انواع اون صحبت میکنیم تا مجله موسیقی زیاد حالت تئوری نداشته باشه و دوستان احساس خستگی نکنن

 

توضیحاتی درباره انواع و تاریخچه پیدایش گیتار

بربط ساز ایرانی كه از قدیمیترین اعصار نواختن آن در ایران رواج داشته است سر منشا؛ گیتار است . هنری جرج مایر مستشرق و موسیقی شناس معروف انگلیسی میگوید

باربی توس همان عود قدیم ایران ، یعنی بربط میباشد و آنرا به این سبب بربط نام نهادند كه كاسه اش به شكل سینه (بر ) مرغابی ( بط ) است . پس از تصرف ایران در قرن اول هجری بدست اعراب و نشر دین اسلام و نفوذ آن به گوشه و كنار جهان ، تاثیری كه ایران در آلات موسیقی داشت در همه جا راه یافت . اعراب كه ایران را مسخر كرده بودندخود تحت سلطه و نفوذ علم و ادب و هنر ایرانیان قرار گرفتند . در قسمت آلات موسیقی این نفوذ حتی پیش از ظهور اسلام یعنی هنگامیكه ایران بر عراق عرب فرمانروائی داشت شروع شد . در این عصر است كه چنگ كه آنرا در بین النهرین جنگ می گفتند و همچنین تنبور و بربط در آن كشور راه یافت . اعراب عود یا بربط را العود نام نهادند

در قرن 11 میلادی بواسطه تصرف اعراب بر خاك اسپانیا بار دیگر العود به اروپای جنوبی برده شد . عود شاید مهمترین ساز موسیقی است كه شرق به غرب داده است . العود كه در زبان انگلیسی با حفظ حرف تعریف اول كلمه لوت خوانده شد انواع بسیاری از آن مشتق گردید

خانم اینگرید ذهبی در مقاله ای تحت عنوان پیدایش گیتار مینویسد : در سال 1492 هنگامیكه اعراب و یهودیها مجبور به ترك خاك اسپانیا شدند ، نواختن گیتار یا عود در اسپانیا و مخصوصاً در جنوب این كشور چنان رواج یافت كه مردم آنرا به چشم ساز محلی خود مینگریستند . البته در اندازه گیتار تغییراتی داده شد ، آنرا كمی كوچكتر كردند و روی آن تزئیناتی نیز نقش كردند و آنگاه آنرا ویولا نام نهادند

از ماخذ دیگری كه برای گیتار آورده شده موریس جی سامرفیلد در كتاب گیتار كلاسیك از 1800 تا امروز چهار تار ایرانی را منشا؛ اصلی گیتارذكر كرده اند و همچنین هنری جرج فایر در مقاله ای میگوید : شیخ حیدركه در سال 898 هجری وفات یافته و یكی از مؤسسین سلسله صفوی است چهارتار را اختراع نمود

همچنیندر دائرةالمعارف آمریكا چاپ 5 - 1974 آورده شده : گیتار سازی است كه در قرن 12 میلادی توسط اعراب از ایران به اسپانیا آورده شد ه است و مراجع گوناگون دیگری كه همه حاكی از این است كه گیتار سازی است با اصالت و ریشه ایرانی اما داشتن این نكات تاریخی گذشته از اینكه به ما دید ، هویت و تفكر سالم خواهد داد ، این واقعیت را نیز گوشزد میكند كه چگونه ما قرن هاست كه هویت اصلی خود را فراموش كرده ایم و هیچ قدمی در راه تكامل و اعتلای این ساز بر نداشته ایم و البته این ضعف را بخوبی میتوانیم در زمینه های دیگر نیز مشاهده كنیم

 

 

انواع گیتار




Classic guitar
شناخته (Nylon string acoustic guitar) یا (Classic guitar) گیتار کلاسیک که با اسامی
شده است که از معروفترین و مرسوم ترین نوع گیتار در ایران است

ساختار گیتار کلاسیک از سه سیم نایلونی و سه سیم ابریشمی که با سیم پیچ فلزی پیچیده شده است تشکیل گردیده است. به همین دلیل طنین صدای آن نسبت به انواع دیگر نرم تر و لطیف تر بوده و به خاطر نوع سیمهای آن نوازندگی با آن و انگشت گذاری روی فرتها، نسبتاً راحت تر است. هر چند دسته (neck) گیتار کلاسیک از انواع دیگر پهن تر است و تکنیکهایی مثل باره گرفتن روی دسته آن نیاز به تمرین بیشتری دارد. دسته این ساز معمولاً (نه همیشه) دارای 12 فرت تا بدنه و 18 فرت تا سوراخ صدا است 3/4



Cutaway guitar
طنین صدای این ساز (بسته به جنس بدنه و سیم ها) مناسب برای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و بعضاً موسیقی پاپ است. بنابر این اگر علاقمند به نوازندگی به سبک کلاسیک یا فلامنکو هستید یا تصمیم دارید برای اولین بار گیتار یاد بگیرید، این نوع گیتار برای شما مناسب تر است. جنس صدای گیتار فلامنکو خشن تر و تیز تر است در حالیکه صدای گیتار کلاسیک آرام، شفاف و لطیف تر است. تفاوت صدای این دو گیتار (با وجود ظاهر و ساختار یکسان) در جنس چوب و سیم به کار رفته است. بدنه گیتار فلامنکو معمولاً از چوب اقاقیای کانادایی (Rosewood) و رویه آنها از چوب صنوبر (Spruce) است که باعث ایجاد صدایی کاملاً خشک و منحصر به فلامنکو می شود

در نوعی از گیتارها موسوم به Cutaway بدنه دارای انحنائی در یک طرف است که به نوازنده اجازه می دهد تا از فرت های پایین برای اجرای ملودی استفاده نماید. این نوع گیتار کلاسیک در موسیقی پاپ و برخی اجراهای موسیقی جز به کار می رود و معمولاً دارای پیکاپ است




Acoustic guitar
گیتار آکوستیک (Acoustic guitar) ظاهر این ساز شبیه به گیتار کلاسیک است. سیمهای این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگتر می باشد. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاص است و به دلیل همین طنین زنگدار بیشتر در آهنگهای بلوز، کانتری، فولک و راک به کار می رود (و شاید به همین دلیل این نوع گیتار در ایران طرفداران چندانی ندارد). اما اگر از طرفداران موسیقی بلوز، کانتری یا فولک هستید بهتر است این نوع گیتار را انتخاب کنید

دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیمها به یکدیگر نزدیک ترند. لذا تکنیکهایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تر است و حتی بعضاً تکنیکهایی روی این ساز قابل اجرا است که با گیتار کلاسیک امکان پذیر نیستند. مثلاً بعضی از نوازندگان آکوستیک، از انگشت شست دست چپ خود برای گرفتن سیمهای بالاتر استفاده می کنند. البته اجرای صحیح و شفاف نتها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد. چرا که سیمهای این ساز فلزی هستند و حتی در سازهای با اکشن پایین، نسبتاً به نیروی بیشتری برای نواختن نت یا بند کردن (Bending) احتیاج دارند

جنس این نوع ساز، در انواع مرغوب از جنس Rosewood یا چوب افرا Maple است و دسته آن معمولاً دارای 14 فرت تا لبه بدنه و 20 فرت تا سوراخ صدا است. انواع پیکاپ دار این ساز نیز در بازار وجود دارد




12 String Acoustic guitar
گیتار آکوستیک 12 سیم (12 String Acoustic guitar) این نوع گیتار کاملاً شبیه به گیتار آکوستیک است. با این تفاوت که دارای 12 سیم بوده، اما هر 2 سیم دارای یک کوک می باشند و با هم نواخته می شوند، لذا حجم صدای تولید شده آن بالاتر از آکوستیک است و به همین دلیل مناسب اجرای ریتم در موسیقی هستند و از آنها برای نواختن سولو استفاده نمی کنند. نواختن این نوع گیتار نیاز به قدرت زیاد و تمرین فراوان دارد
بهتر است هرگز این ساز را به عنوان ساز اول خود انتخاب نکنید




Ovation Guitar
گیتار آوِیشن (Ovation Guitar) گیتار آوِیشن نسل جدیدی از گیتارآکوستیک است که کاسه صدای آن از جنس PVC می باشد و اولین بار در دهه 50 مدلهای نخست آن تولید شدند. گیتار آویشن دارای یک پیکاپ "پیزو" است (لینک به مطلب پیکاپها) و صدایی بین گیتار الکتریک و آکوستیک تولید می کند. اما صدای بدون پیکاپ آنها مشابه گیتار آکوستیک است. برخی از انواع آویشن ها به دلیل تغییراتی که در سوراخ صدای آنها ایجاد شده است، دارای ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی هستند

این ساز بیشتر مناسب نوازندگان آکوستیکی است که در کنسرتهایشان با مشکل فیدبک (Feed Back) در صداهای بالای آمپلی فایر دست و پنجه نرم می کنند




Dobro Resonator Guitar
دوبرو یا گیتار رزوناتور (Dobro- Resonator Guitar) در اواخر دهه 20 میلادی که گیتار به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی بلوز مطرح شده بود، طیف جدیدی از درخواستها از سازندگان گیتار در آمریکا، مبنی بر ساخت نوعی از گیتار که صدای بلندتر و پر طنین تری داشته باشد و برای ضبط در استودیو های ابتدایی آن زمان مناسب باشد، آغاز شد

برای اولین بار در سال 1920 گیتارهایی با بدنه آلومینیوم، با طراحی خاص سوراخهای صدا، ساخته و عرضه گردید که مورد توجه نوازندگان بلوز قرار گرفت. این گیتارها به "دوبرو" موسوم هستند و صدایی به اصطلاح "تودماغی" دارند. این ساز معمولاً با اسلاید (یک لوله فلزی یا شیشه ای که در یکی از انگشتان دست چپ نوازنده قرار می گیرد و نوازنده آن را روی سیم می لغزاند) نواخته می شود. این نوع گیتار تنها در برخی قطعات بلوز (به خصوص سبک دلتا بلوز) و بلوگرس (Blue grass) به کار می رود و در ایران بسیار بسیار به ندرت یافت می شوند

 

گیتارهای الکتریک


در گیتارهای الکتریک، یک یا چند "پیکاپ" ارتعاش سیمها را به فرکانس صوتی تبدیل میکند و صوت حاصل توسط یک آمپلی فایر تقویت می شود


فرکانس صوتی تولید شده توسط پیکاپ ها قابل تغییر و فیلتر شدن است. لذا با استفاده از افکت ها (مثل distortion یا fuzz یا overdrive یا پدال wah-wah) صدای خروجی از گیتار الکتریک قابل اصلاح به سلیقه نوازنده است. Distortion یا Overdrive باعث ایجاد صداهای خشن تر و به اصطلاح دندانه دار می شوند در حالی که بعضی افکت ها صدای شفاف یا Clean ‌دارند.

گیتارهای الکتریک انواع مختلفی دارند، اما میتوان آنها را به دو نوع کلّی تقسیم کرد:



Guitar Hollow Body
Guitar Hollowed Body : این دسته از گیتار ها دارای بدنه تو خالی هستند و اصولا به عنوان نسل اولیه گیتارهای الکتریک به حساب می آیند. کاسه صدای این سازها معمولاً دارای دو سوراخ f‌ شکل (مثل ویولون) هستند. بهترین و معروفترین مدل های این نوع گیتار Epiphone و Gibson مدل ES هستند. این دسته از گیتارهای الکتریک در قدیم، در انواع موسیقی بکار می رفته اند، اما امروزه از این ساز، بیشتر در موسیقی جز و بلوز استفاده می شود.


Solid Body Guitar : این دسته از گیتارها دارای بدنه تو پر هستند و در اصل کاسه تولید صدای آکوستیک ندارند. شناخته شده ترین و معروفترین انواع این گیتارها- از نظر ظاهر- به صورت زیر طبقه بندی می شوند:



Stratocaster


Stratocaster : این نوع گیتار الکتریک برای اولین بار در دهه 50 میلادی توسط "لئو فندر" ساخته شد. گیتارهای مدل استراتوکستر، معمولترین نوع گیتار الکتریک هستند و به دلیل ویژگیهای خاص خود در تمامی سبکهای موسیقی، از بلوز گرفته تا راک و حتی متال، مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین و شناخته شده ترین سازنده این نوع گیتار، فندر است و انواع این ساز را با امضاء بزرگترین نوازندگان استراتوکستر ( از Eric Clapton، Stevie Ray Vaughan و Mark Knopfler گرفته تا Jeff Beck و Yngwie Malmsteen) عرضه می نماید.

برای اولین بار Whammy Bar (دسته ای برای شل و سفت کردن پیچ سیمها یا در حین نوازندگی برای ویبراتو) روی خرک این نوع گیتار ها نصب شد. استراتوکستر ها دارای قابلیت نوازندگی فوق العاده ای هستند و نسبت به مدلهای دیگر، بسیار سبکترند و همه این عوامل باعث محبوبیت استراتوکستر ها است. بدنه این ساز از چوب توسکا (Alder) یا چوب درخت زبان گنجشک (Ash) و دسته از جنس اقاقیا یا Rosewood (دسته های تیره) یا افرا Maple (دسته های روشن) است و دارای سه پیکاپ single coil است.

بزرگترین نوازندگان استراتوکستر عبارتند از: جیمی هندریکس، اریک کلپتون، جف بک، مارک نافلر، دیوید گیلمور، ریچی بلکمور(نوازنده گروه Deep Purple وRainbow)، ینگوی مالمستین، بادی گای و ...




Telecaster
Telecaster : این نوع گیتار الکتریک قدیمی ترین نوع از دسته گیتارهای Solid body است و اولین بار توسط فندر ساخته شد. تله کستر بسیار ساده است و قابلیت های این ساز نسبت به Stratocaster ها محدودتر است، اما صدای منحصر به فرد تله کستر ها همچنان طرفداران زیادی دارد. صدای تله کستر مقطع، شفاف و زنگ مانند است و به همین دلیل بیشتر نوازندگان کانتری و راک اند رول از آن استفاده می کنند. بدنه این ساز معمولاً از چوب توسکا (Alder) یا چوب زبان گنجشک (Ash) و دسته آن از چوب افرا (maple) است و دارای دو پیکاپ single coil است.

بزرگترین نوازندگان این ساز "پیت تاونزند" (یکی از بزرگترین گیتاریستهای حال حاضر از گروه افسانه ای The Who)، کیت ریچاردز (گیتاریست Rolling Stones)، آلبرت کالینز (یکی از متفاوت ترین نوازندگان بلوز که سبک او به ice blues معروف است و به او The ice man: master of telecaster می گفتند) و روی بوكانن هستند.




Gibson Les Pauel
Gibson Les Pauel : گیتار مدل لس پاول گیبسون یکی از مرسوم ترین گیتار های الکتریک است. این مدل گیتار در آهنگهای بلوز، راک و هارد راک استفاده می شود. مزیت این سازها بکار گیری پیکاپ های هوم باکر (Humbucker) در آنها است که باعث از بین رفتن نویز در خروجی صدای آنها می شود و در نتیجه صدای گیبسون لس پاول به نسبت، کمی تودماغی و گرمتر است.

دسته یا neck این ساز نسبت به مدلهای دیگر کمی پهن تر است و کلاً گیتار گیبسون لس پاول، نسبت به انواع دیگر بسیار سنگین تر می باشد. بدنه انواع مرغوب این ساز از چوب ماهون (mahogany) و دسته آن از چوب ماهون یا افرا (maple) بوده و دارای دو پیکاپ هوم باکر است. بزرگترین نوازندگان این ساز گیتاریست گروه لد زپلین جیمی پیج (Jimi Page) ، اسلش، پیتر گرین (گیتاریست Fleetwood mac)، گری مور و زک وایلد (گیتاریست Ozzy Osbourn) و The Edge (گیتاریست U2) هستند.




Flying V
Flying V : این نوع گیتارهای الکتریک، جزء گیتارهای با طراحی مدرن محسوب می شوند و دارای شکلی شبیه به حرف V هستند. از این ساز بیشتر در موسیقی هارد راک و متال استفاده می شود، هرچند آلبرت کینگ در دهه 70 از این ساز در موسیقی بلوز استفاده می کرده است. بدنه این ساز از چوب ماهون (mahogany) یا Korina ‌است و دسته عمدتاً از اقاقیا (Rosewood) یا آبنوس (ebony) می باشد و دارای دو پیکاپ هوم باکر است. بزرگترین نوازندگان این گیتار رادلف شنکر (گیتاریست scorpions)، رندی رودز (گیتاریست سابق Ozzy Osbourn)، جیمز هتزفیلد و کرک همت (از گروه metallica) و لنی کراویتز هستند.



Explorer
Explorer : این نوع گیتار نیز مثل مدل Flying V جزء گیتارهای با طراحی مدرن به حساب می آیند. هرچند در ابتدای تولید این ساز، استقبال چندانی از آنها نشد، اما بعدها این گیتار در موسیقی هارد راک و متال مورد استفاده قرار گرفت. مشخصات ساختاری Explorer ها نیز مشابه Flying V است. از نوازندگان بزرگ این ساز می توان به مارتی فریدمن (گیتاریست Megadeath)، آلن کالینز (از گروه Lynyrd Skynyrd) ، جیمز هتزفیلد، ماتیاس جابز (گیتاریست scorpions) و جانی وینتر (Johnny Winter) اشاره کرد.

 

خوب امیدوارم که تا حدودی با انواع گیتارها آشنا شده باشین

 

 

با ما باشید

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :